1. De meeste boeken verdrinken in het voornemen om ze te gaan schrijven.
Bijna iedereen heeft wel eens gedacht een boek te gaan schrijven. Maar in verreweg de meeste gevallen blijft het bij een gedachte. Maar er zijn ook doorzetters onder ons, die de gedachte vorm gaan geven. Die maken tijd vrij en stellen een deadline!
2. Begin met korte verhalen of artikelen.
Het schrijven van een boek is als het lopen van een marathon. Dat doe je niet zomaar. Je begint met korte verhalen of artikelen. Pas na heel veel “trainingskilometers” kun je de lat hoger leggen.
3. Een verhalenwedstrijd?
Een verhalenwedstrijd kan een leuk opstapje zijn. Maar ook kranten kunnen de eerste weg naar succes zijn. Goede stukken zijn altijd welkom. Nooit geschoten is altijd mis. Maar... eerst kilometers maken. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
4. Met alleen talent schrijf je geen boek!
alent is meegenomen, maar realiseer je dat schrijven voor 90% heel hard werken is. En wie daar niet tegenop ziet kan heel ver komen. Inzet en gedrevenheid is belangrijker dan talent.
5. Vertel aan iedereen dat je bezig bent met het schrijven van een boek.
Door het aan iedereen te vertellen zet je druk op de ketel. Uiteraard kun je altijd nog terug, maar niet gemakkelijk. Druk op de ketel vergroot je kans op succes!
6. De eerste versie is geen versie.
Er zijn dagen dat er alleen maar rommel uit je pen komt. Schrik daar niet van want rommel kun je opruimen. Leg de lat niet te hoog. De kans op een briljante eerste versie is gelijk aan nul. Een eerste versie is als het meezit net geen rommel. Maar dan moet het wel heel erg meezitten.
7. Vergeet niet dat je een sociaal wezen bent.
Schrijven kan verslavend werken, dus zorg ervoor dat je de broodnodige onth3ning niet uit het oog verliest. Jezelf opsluiten zal zeker niet ten goede komen aan het resultaat. Je moet voeling blijven houden met de wereld om je heen. Dus! Op tijd! Koffietijd!
8. Wie op inspiratie wacht, wacht lang.
Wachten op inspiratie? Nee, gewoon beginnen met schrijven. De motor moet warm worden. Je zult zien dat na een stug begin er langzaam maar zeker toch weer zinnen gaan vloeien. En dat kan soms tot zeer verrassende resultaten leiden.
9. Wie denkt dat schrijven alleen maar leuk is, kan beter iets anders gaan doen.
De eerste draft is meestal wel leuk, maar daarna begint het herschrijven en dat is werken. De voldoening zit in een prachtige zin, alinea, hoofdstuk en tenslotte in een prachtig boek. Zo'n boek dat leest als een trein, waar je als lezer volledig in wordt gezogen. En dat is dan jouw creatie! Dat geeft een onwaarschijnlijk goed gevoel! Maar daar moet je wel wat voor doen.
10. Vooraf een schema maken?
Het hangt heel erg van de schrijver af en van het verhaal. Maar over het algemeen geeft een schema veel houvast. En bedenk dat een schema zeer grof van structuur kan zijn. Dus gewoon een paar trefwoorden. Maar het kan ook heel fijnmazig zijn, dus tot in detail uitgewerkt. Het is maar net waar je je zelf prettig bij voelt?
11. Target!
Er zijn auteurs die een target hanteren. Maar of dat voor jou de beste manier is? Wellicht ben je meer een flow schrijver. Schrijven is als fietsen. Er zijn dagen met forse tegenwind en er zijn dagen met de wind in de rug. En heb je eenmaal de wind in de rug, dan kun je meters maken. Profiteer ervan zolang het kan.
12. Werkplek.
Geen werkplek is hetzelfde. Iedere schrijver heeft zijn of haar eigen werkplek. Maar die werkplekken hebben wel een grootste gemene deler. Het zijn allemaal plekken waar je comfortabel zit en waar je ongestoord kunt werken. Schrijven is een concentratiesport. Je moet volledig in jezelf kunnen treden.
13. Een eerste versie moet gaan maanden gaan duren.
De eerste versie van een boek moet je er in hoog tempo uitrammelen. Het gaat er totaal niet om of het goed of slecht is geschreven. Het gaat om het verhaal.
14. Het belang van de eerste zin.
Onderschat nooit het belang van de eerste zin. Daar heeft menig auteur slapeloze nachten van gehad. De eerste zin moet fungeren als glijbaan. Je gaat zitten en zodra je in beweging bent is er geen weg meer terug, je glijdt zo het verhaal in. De belangrijkste en moeilijkste zin van het hele verhaal. Op internet kun je talloze voorbeelden vinden.
15. Waar haal ik een meelezer(s) vandaan?
Vraag het nooit aan je vader, moeder of partner. Een meelezer moet ongezouten de waarheid kunnen zeggen zonder dat zoiets als een donkere wolk boven familieaangelegenheden blijft hangen. Kerst was nooit meer wat het was. Een prachtige eerste zin, zolang het fictie is. Dus ga op zoek naar een kennis waarvan je weet dat die taalkundig sterk in de schoenen staat. En spreek af dat die persoon alles mag en kan zeggen. Dus parkeer je ego, want van goede kritiek word je alleen maar beter.
16. Denk goed na over het genre en welke doelgroep je daarbij voor ogen hebt.
Je kunt natuurlijk een fantastisch idee hebben, maar realiseer je wel dat uitgevers zichzelf profileren. Wil je iets uitgeven via een uitgever dan is het zeker zaak binnen het profiel van de uitgever te blijven. Een uitgever zit niet te wachten op een onduidelijke doelgroep. Uitgevers zijn net mensen, ze volgen de gebaande paden en spelen graag op zeker.
17. Benader doelgericht uitgevers.
Iedere uitgeverij richt zich op een speciaal genre. Dus zoek eerst goed uit bij welke uitgever(s) jouw boek past. En als je dat weet, zoek doen naar extra informatie. Vaak vind je op de website van een uitgever de manuscript specificaties. Doe er je voordeel mee!
18. De promotie van je boek.
Hoewel je het boek van het jaar te hebt geschreven moet je je wel realiseren dat er jaarlijks 20.000 Nederlandstalige titels verschijnen. Hoe laat je jouw boek opvallen in dit boekenbos? Daar is een creatief plan voor nodig. Als je schrijft voor een specifieke doelgroep, controleer dan ook altijd vooraf of die doelgroep benaderbaar is. Daar valt al veel winst te halen
19. Hoe schrijf ik een bestseller?
Jaarlijks worden er in Nederland zo'n 40 miljoen boeken verkocht Als je dat afzet tegen het aantal nieuwe titels dan kom je uit op gemiddeld 2.000 boeken per titel. En dat is tevens het aantal dat de meeste beduterende auteurs dan ook daadwerkelijk verkopen. En als een hoge oplage je drijfveer is, stop dan met schrijven. Je moet als schrijver daar vooral niet mee bezig zijn. Je schrijft omdat je wat te zeggen hebt. Je schrijft omdat je je lezers wilt meenemen in jouw wereld. En als het dan toch zo mag zijn dat je een bestseller schrijft dan is dat mooi meegenomen, maar het mag nooit je doel zijn!
20. Wil je wel een tweede boek schrijven?
Een hoop schrijvers willen alleen dat ene boek schrijven. Maar vaak smaakt een boek naar meer. Het belangrijkste is en blijft het plezier. Als je geniet van schrijven ga dan vooral door. Ook al geniet alleen een klein publiek van je boek, dan nog is het alle moeite meer dan waard.