Vormgeving
Na de laatste “save” is het dan eindelijk zover. Nu kun je al je aandacht richten op het maken van een mooi boek. Samen bepalen we de uitvoering en samen bepalen we hoe we dat gaan realiseren. Het omslag is de verpakking en het werkterrein van specialisten. Maar ook het binnenwerk is niet iets dat je even zelf doet op een regenachtige zondagmiddag. Ook onze typesetters hebben jarenlange scholing achter de rug.
Achterflaptekst
Een achterflaptekst schrijven lijkt eenvoudig, maar onderschat het niet. Met de achterflaptekst moet je de lezer overtuigen om jouw boek aan te schaffen. Daar heb je geen pagina's voor, maar slechts twee of drie kleine alinea's. Het moet to the point zijn en de nieuwsgierigheid prikkelen. Ook hiervoor geldt dat het geen kwaad kan om in een boekwinkel eens zeer bewust achterflapteksten te bestuderen. Daar leer je veel van.
Colofon
In ieder boek zul je een colofon aantreffen. In het colofon staat relevante informatie. Wat wel en wat niet in het colofon wordt opgenomen is aan de auteur. Een colofon kan beknopt zijn, maar een colofon kan ook heel uitgebreid zijn. Het hangt ook wel samen met het soort boek. Een roman heeft over het algemeen een totaal andere colofon dan een boek over kunst.
Een willekeurige greep:
- Copyright © 2020 [auteur of uitgever]
- Auteur:
- Druk:
- ISBN:
- Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar worden gemaakt door middel van druk, fotokopie, geluidsband, elektronisch of op welke wijze dan ook, zonder schriftelijke toestemming van de auteur of uitgever.
Waar moet ik allemaal aan denken bij het maken van een boek?
Wat voor soort boek gaan we maken? Dat is de belangrijkste vraag. Een fotoboek voor op de koffietafel heeft een totaal andere uitvoering dan een roman.
Heeft ieder soort boek dan vaste specificaties? Nee, zeker niet. Stel ik maak een kookboek. Een voorwaarde bij een kookboek is dat het makkelijk open blijft liggen. Het wordt gebruikt in de keuken en moet open blijven liggen zonder dat je er voortdurend met je handen aan hoeft te zitten.
Een kookboek is vaak genaaid gebonden in geheel papieren band. Papier is bijna altijd een coated. Maar een wire-o is natuurlijk ook een optie. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Wij hebben een kookboek gemaakt waarbij het niet om de recepten gaat. Het is een heruitgave van een heel oud kookboek. Een recept begint bijvoorbeeld met het vangen van een gans op je erf om die vervolgens te slachten. Zo'n kookboek is dus meer een leesboek en heeft daarom een totaal andere uitvoering.
Het gaat dus niet alleen om het soort boek, maar het gaat ook om de toepassing van het boek en natuurlijk de doelgroep. Een boek voor uitsluitend vrouwen is totaal anders van vormgeving dan een boek voor uitsluitend mannen. Een bezoek aan een boekhandel of bibliotheek is altijd een goed begin. Bestudeer boeken die vergelijkbaar zijn met je eigen boek en neem alle details in je op.
Herkenbaarheid
En voor wie denkt dat het ook totaal anders kan hebben wij een tip. Natuurlijk kan het totaal anders, maar de vraag is of zoiets verstandig is. Een beginnend auteur heeft al de achterstand van het onbekend zijn. Maak je dan ook het boek onherkenbaar, dan leg je de lat nog hoger. Laat een roman op een roman lijken en laat een kookboek op een kookboek lijken. Een boek verkopen is tenslotte al moeilijk genoeg.
Ondersteuning
Voor de juiste keuzes zijn er experts die je kunnen adviseren. Al meer dan vijfentwintig jaar maken wij boeken. Niet alleen voor particulieren, maar ook voor uitgevers. Uiteraard mag iedereen zelf het wiel uitvinden, maar laat dat wiel dan wel vooraf zien aan een vakman. Want ook voor iedereen die het liefst alles zelf doet fungeren wij als vraagbaak. Ook de meest fervente doe-het-zelfer ondersteunen wij met raad en daad. Laat die kans niet aan je voorbij gaan.
Illustraties
Als je gebruik maakt van illustraties zorg er dan voor dat het copyright geregeld is. Je kunt niet zomaar foto's en tekeningen gebruiken die je van het internet hebt geplukt. En denk ook niet dat is oud materiaal dus dat zal wel rechtenvrij zijn. Dat kan soms het geval zijn, maar ook daar moet je dan zeker van zijn. Het copyright vervalt 70 jaar na het overlijden gerekend vanaf de eerste januari na het overlijden. Indien er meerdere personen het copyright hebben dan geldt daarbij het overlijden van de langslevende. Indien het niet om en persoon gaat, maar om een rechtpersoon dan is het 70 jaar na de eerste openbaarmaking.
Is daarmee alles uit de oude doos rechtenvrij? Kan ik bijvoorbeeld een Rembrandt gebruiken? Nee, zeer zeker niet. Neem bijvoorbeeld de Nachtwacht. De (beeld)rechten van Rembrandt of de erven van Rembrandt zijn al lang en breed verlopen. Maar hoe kom je aan een foto van de Nachtwacht? Het Rijksmuseum staat niet toe dat je zelf een foto maakt. Foto's van de Nachtwacht zijn dus gemaakt door een vakfotograaf in opdracht van het museum. En op het fotomateriaal is het auteursrecht van toepassing.
Kan ik de kwaliteit van beeldmateriaal zelf controleren? Jazeker! Als je voor drukwerk en/of printwerk afbeeldingen gebruikt die opgebouwd zijn uit pixels (bitmaps) dan heb je te maken met resolutie. De resolutie die je nodig hebt is dan 300 dpi op het te plaatsen formaat. Dus het gaat niet alleen om de resolutie. Het gaat ook om het formaat. Van een afbeelding van 300 dpi die je 2x zo groot maakt halveert de resolutie. Maar ook resolutie alleen is niet zaligmakend, omdat resolutie ook kunstmatig kan worden opgehoogd. De beste manier om de kwaliteit te beoordelen is een printje maken.
Maar ook voor het beoordelen van afbeeldingen kun je een beroep op ons doen. Wij hebben hiermee veel ervaring.
Omslag
Het omslag is het visitekaartje van het boek! Of je een boek als lezer in je handen neemt heeft alles te maken met het omslag. Een omslag moet op een positieve manier de aandacht trekken en de tekst op de achterkant moet vervolgens de rest doen. Een goed omslag maken doe je niet zomaar even zelf. Onze vormgevers zijn niet alleen academisch geschoold, ze hebben ook een vracht aan ervaring. Het maken van een goed omslag is het werk van vakmensen, specialisten die hiermee dagelijks bezig zijn.
Denk er ook aan dat de informatieve tekst op de achterzijde van het omslag niet zomaar een tekstje is. Professionele uitgeverijen laten ook hierbij niets aan het toeval over. Zo'n tekstje wordt niet even geschreven op een regenachtige zondagmiddag. Daar is heel goed over nagedacht want het is de laatste horde die een potentiële klant over moet. Over dat tekstje mag de klant zeker niet struikelen.
De eerste stap in het maken van een omslag is een proces van bewustwording. Voordat je gaat beginnen moet je eerst weten wat de mogelijkheden zijn. Het gaat dus nog niet om een uitgestippeld idee, maar het is alleen maar een verkening van de diverse invalshoeken. Het gaat dus uitsluitend om het soort omslag.
Pas als helder is in welke categorie een omslag valt volgt de fase waarbij het materiaal dat nodig is zal worden verzameld. Dus alle componenten die nodig zijn worden in een map gestopt. Daarmee is er natuurlijk nog steeds geen omslag.
Nu is het tijd voor overleg tussen de klant en de vormgever. Dit overleg is belangrijk voor de vormgever. Er worden al bepaalde componenten besproken. Zo zal ook kleur aan bod komen. De vormgever kan door dit gesprek de richting bepalen voor het eerste ontwerp.
Meestal heeft de vormgever een aantal voorstellen. Maar dat zijn variaties op het gekozen thema. De klant maakt een keuze en daarna gaat de vormgever over tot de fine-tuning van het ontwerp. De eerste ontwerpen zijn altijd “grof” in elkaar gezet. Het gaat in eerste instantie uitsluitend om de look en feel. Pas als de ontwerper weet dat het staat als een huis komt de fase om alles precies in elkaar te zetten.
En voor de doe-het-zelfers onder ons. Ga gerust je gang, maar vraag wel naar onze mening. Bovendien is het belangrijk dat een omslag technisch in orde is. Ook hiervoor is overleg nodig. Een omslag moet wel voldoen aan bepaalde technische specificaties. En daar komen de vakmensen weer om de hoek kijken. Een goed boek begint bij de boekenspecialist.
Binnenwerk
Maar met alleen een perfecte verpakking kom je natuurlijk ook niet ver. De inhoud mag beslist niet tegenvallen. Iedereen denkt dat het vormgeven van uitsluitend tekst gemakkelijk is. Maar ook hier zijn er specialisten aan het werk. Ook typesetters hebben een jarenlange opleiding achter de rug. Wij zien ogenblikkelijk aan een tekst of het is gedaan door een doe-het-zelfer of door een vakman. In een boekwinkel staan genoeg boeken van bekende uitgeverijen. Deze boeken zijn gemaakt door vakmensen. Bestudeer deze boeken tot in detail. Daar kun je echt heel veel van leren.
Het binnenwerk lijkt eenvoudig, maar het traject voor een binnenwerk zit vol met valkuilen. Wil je zelf aan de slag doe dat dan altijd in overleg. Ook hierbij kunnen wij iedereen ondersteunen met tips en trucs. Ons advies is eerst overleggen, daarna een aantal pagina's als proef opmaken en daarvan een pdf aan ons sturen. Na een technische check en een visuele check sturen wij onze bevindingen.
Het verwerken van een tekst tot een leesbaar geheel is meer dan lettergrootte en lettertype. Witmarges, regelwit, koppenstructuur en registeren zijn net zo belangrijk. Maar ook erop letten dat er geen “weduwen en wezen” in de tekst voorkomen. We hadden laatst iemand over de vloer die zich erover verbaasde dat alle tekst zo mooi paste. Een groter compliment kun je een doorgewinterde typesetter niet geven. Een goede typesetter maakt een tekst passend als een maatkostuum zonder dat je kunt zien hoe hij of zij dat heeft gedaan!
Dus laat je gerust door ons adviseren. Onze typesetters en vormgevers zijn zeer ervaren en hebben al duizenden boeken gemaakt. Wij kunnen als geen ander een goede adviezen geven. En ook voor wie liever zelf aan de slag gaat, is het zinvol naar onze adviezen te luisteren. Onze passie is het maken van mooie boeken. Dat kunnen we voor je doen, maar ook een doe-het-zelfer helpen wij graag op weg.
Drukken/printen
Je kunt je boeken op twee manieren drukken/printen. Het kan digitaal, maar het kan ook in offset. Digitaal drukken/printen is vooral interessant als het om een kleine oplage gaat. Lage vaste kosten en een wat hogere nagenoeg constante variabele. Bij offset drukken is het omgekeerd. Hoge vaste kosten en lage afnemende variabele. Maar hierover hoef je als klant je hoofd niet te breken. Wij weten precies wat voordeliger is en als er sprake is van break even, dan zetten wij de varianten voor je naast elkaar. Uiteraard met alle voors en tegens erbij.
Voor de meeste boeken gaan we tegenwoordig uit van digitaal drukken/printen. Beperk de kosten door een beperkte oplage. En uitverkocht? Dat is een luxe probleem. Je kunt altijd een kleine ongewijzigde herdruk laten maken. Maar ook hierover kunnen wij je advies geven. Slechts tien exemplaren nodig? Geen probleem. Honderdduizend boeken nodig? Ook geen probleem.
Wij hebben de afgelopen 25 jaar duizenden boeken gemaakt. Alleen al onze boekenkast met modellen is uniek en een bezoek meer dan waard. Wij kunnen nagenoeg alle mogelijke uitvoeringen laten zien. Kom gerust een keer langs. Je bent van harte welkom.
Papier
Er zijn onwaarschijnlijk veel soorten papier, maar de papierkeuze voor een boek valt meestal wel mee. Zo is een roman bijna altijd gedrukt op romandruk. Papier met een flinke opdikking. Veel boek voor hetzelfde geld. Een boek van 240 pagina's op 90 grams romandruk 1.95 heeft een dikte van ongeveer 21 mm. Dat is dus best wel een dik boek. Neem ik echter een coated van 90 grams dan is hetzelfde boek maar 8,6 mm. Maar voor een roman wil je omvang. Het is natuurlijk lucht, maar het verkoopt stukken beter.
Een fotoboek zal bijna altijd gedrukt of geprint zijn op een coated papier. Welk gramsgewicht hangt weer af van het formaat en de bindwijze. Het heeft te maken met de stugheid van de pagina's. Een korte pagina met te zwaar papier maakt van je boek een muizenval. Het klapt spontaan dicht. Hoe groter een pagina hoe zwaarder je papier kan zijn. En dan natuurlijk de bindwijze. Zo kan een gebonden boek kan zwaarder papier bevatten dan een gebrocheerde versie. Onze kast staat vol met voorbeelden. Kom en zie.
Werkwijze De Boekenspecialist
Zodra wij een aanvraag binnen krijgen nemen wij contact op. Samen met onze boekenexpert/marketingcoach worden je specifieke wensen op een rijtje gezet. Daar komen ook al onderwerp en doelgroep ter sprake. Op basis van de besproken informatie krijg je vervolgens een offerte die al redelijk op maat is. Natuurlijk zijn er nog de nodige variabelen waarover je op je gemak kunt nadenken. Maar de grote lijnen zijn besproken en uitgezet. Je hebt daarmee al een goede basis.
Marketing
Geen enkel boek verkoopt spontaan. Over de marketing moet je vooraf goed nadenken. Een marketingplan is dus zeker geen overbodige luxe. Hoe ga je je boek verkopen? Hier komt het aan op creativiteit. Het verschil tussen succes en geen succes is een dunne lijn. Er is geen vaste strategie die altijd werkt. Ieder boek en iedere doelgroep vraagt om een eigen aanpak.
Stel je schrijft een prachtig boek over de geschiedenis van je woonplaats. Goede teksten, bijzondere verhalen en unieke foto's. Zo'n boekje zal nagenoeg uitsluitend lokaal verkopen. Je hebt nodig de plaatselijke pers en de lokale boek verkooppunten. En is het kwalitatief een hoogstandje dan kun je wellicht met de gemeente een deal sluiten. Een speciale luxe editie voor de gemeente is dan zeker een interessante optie.
Boekpresentatie
Is een boek eenmaal klaar dan mag de boekpresentatie zeker niet ontbreken. Bedenk goed wat je ermee voor ogen hebt. Een boekpresentatie kan een belangrijk onderdeel zijn van je marketingplan, maar het kan ook een bijeenkomst zijn voor de gezelligheid. Voor de kosten hoef je het niet te laten. Je kunt het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt.
De plaatselijke boekhandel vindt het vaak wel leuk. En als je zelf zorgt voor een klein hapje en een drankje dan zul je daar zeker niet aan failliet gaan. Maar je kunt het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt.
Heb je iemand van naam en faam die het eerste boek in ontvangst komt nemen dan zal de belangstelling van de pers ook toenemen. Ook een bijzondere locatie zal meer belangstelling genereren. Hier komt opnieuw creativiteit om de hoek kijken.
En dan de presentatie zelf. Het schrijven van een goede toespraak is ook geen eenvoudige opgave. Blijf dicht bij je zelf. Een leuke anekdote doet wonderen en vergeet de humor niet. En heel belangrijk! Houd het kort, bondig en boeiend.
Als er pers aanwezig is zorg er dan voor dat er voor de pers een info pakket klaar ligt. Alle relevante informatie inclusief eventueel een recensie-/present exemplaar. Zorg er ook voor dat er iemand foto's voor je neemt want die zal je zeker voor heel veel toepassingen nodig hebben. En bedenk dat in de tijd van social media iedere aanwezige een journalist is.
Hoe vind ik een uitgever
Het vinden van een uitgever is gemakkelijk, maar het vinden van een uitgever die jouw boek wil uitgeven is natuurlijk andere koek. Het begint met research. Welke uitgever(s) geven boeken uit die vergelijkbaar zijn met jouw boek. Die match moet er echt zijn, want zonder die match ben je bij voorbaat nagenoeg kansloos.
Kijk goed hoe ze het willen hebben en voldoe aan die eisen. Je moet je voorstellen dat er bij een uitgeverij heel veel manuscripten binnen komen. Alles waar ze extra moeite voor moeten doen wordt gelijk terzijde geschoven. Het begint dus een goed verzorgd manuscript, geheel volgens de eisen van de uitgever. Daarmee ben je in ieder geval al over de drempel.
Investeren in nieuw talent is voor een uitgever een risico. Vaak is een uitgever zelf op zoek naar iets. Dat kan een nieuw talent zijn of een bepaald soort verhaal. Als je op zo'n moment toevallig voorbij komt dan heb je dus geluk. Het vinden van een uitgever is meer dan het sturen van een goed verhaal. Je moet ook een beetje geluk hebben
Maar bedenk dat er veel bestseller auteurs zijn die door diverse uitgevers zijn afgewezen voordat er eindelijk eentje tussenzat die het zag zitten. Zo was J.K. Rowling al door 12 uitgevers afgewezen! Niemand herkent een bestseller, dus ook een uitgever niet. Wel kunnen ze beoordelen of iets goed geschreven is.
Laat je dus niet uit het veld slaan bij de eerste de beste afwijzing. Vat het ook niet persoonlijk op. Realiseer je vooraf dat de kans op succes klein is. Zelfs al stuur je een bestseller van de eerste orde, dan nog kan je worden afgewezen. Ga dus nooit bij de pakken neerzitten! Doorgaan, doorgaan en doorgaan!
Bestudeer de afwijzing altijd goed. Krijg je een standaard briefje of heeft er iemand echt naar gekeken? In het laatste geval krijg je vaak wel wat tips mee. Veel auteurs die in eerste instantie zijn afgewezen hebben wel feedback gehad, zijn daarmee aan de slag gegaan en hebben vervolgens een nieuwe poging gedaan. Er zijn zelfs auteurs die meer dan dertig keer zijn afgewezen voordat er eindelijk succes was. De aanhouder zal niet altijd winnen, maar wie niet doorzet zal wel altijd verliezen.
Een eigen uitgave
Maar met de opkomst van het digitaal drukken is een eigen uitgave simpel te realiseren. En daar kunnen natuurlijk pareltjes tussenzitten. Uitgevers kijken selectief en soms zelfs helemaal niet. De kans dat ze een meesterwerk missen is best wel groot. Maar ook boeken die nooit de Nobelprijs voor de literatuur zullen winnen, kunnen meer dan de moeite van het lezen waard zijn.
Maar zorg wel voor kwaliteit. Een goed verhaal slecht geschreven komt nooit tot leven. De lezer moet in het verhaal gezogen worden. In een boek moet je volledig opgaan en alles om je heen vergeten. Zo'n boek waarvan je iedere keer denk nog één bladzijde en vervolgens toch het hele hoofdstuk uitleest.
Komt mijn boek ook in de bibliotheek?
Je kunt twee recensie exemplaren naar NBD Biblion sturen. Je krijgt dan een recensie en op basis daarvan zullen de bibliotheken bestellen. Een boek moet kwalitatief goed zijn. De recensenten zijn kritisch, maar als je een positieve beoordeling krijgt dan zullen de bibliotheken tot bestelling overgaan. Ze vertrouwen op de recensent.
Moet ik een ISBN in mijn boek zetten?
Altijd doen tenzij je een boekje maakt voor uitsluitend intern gebruik. Anders een ISBN aanvragen via www.isbn.nl Maar overleg eerst even met ons want wij kunnen ook een ISBN koppelen. Maar als wij een ISBN toekennen, staat het boek bij ons geregistreerd. Dat heeft voordelen maar ook nadelen. Maar ook hierover zullen we een ieder informeren.
Kan ik een goed boek schrijven?
Ja, iedereen is in staat een goed boek te schrijven, maar het is wel oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Het is te leren en als je daarnaast ook beschikt over voldoende fantasie dan kun je heel ver komen. Maar je zal zeker hulp nodig hebben. Niemand kan zijn eigen redacteur zijn. Andere ogen zijn nodig om het echt goed te maken.
De vraag die je jezelf altijd moet stellen is het doel. Waarom wil je een bepaald boek schrijven en maken. Als het uitsluitend om de familiegeschiedenis gaat en het boek verder niet commercieel uitgenut hoeft te worden dan zijn kleine foutjes geen probleem. Maar een roman die voor een breed publiek is geschreven moet (nagenoeg) foutloos zijn.
Wij realiseren ons als geen ander dat ieder boek anders is. Er is dus geen standaard draaiboek dat je zo uit de kast kunt pakken. Ons advies is om eerst in gesprek te gaan. Wij hebben veel verstand van boeken. Komt eerst een keer praten en kijken naar onze talloze modellen. Binnen het uur ben je stukken wijzer.
Je bent van harte welkom!